Summa sidvisningar

torsdag 23 februari 2017

Träningsupplägg 244/365....


Idag har jag träffat min PT igen.
Fick se resultaten av min löptest/laktattest och fick även ett "designat" träningsprogram.
Jag känner mig så förväntansfull, ska bli så spännande att träna efter detta upplägg.
Det svåra blir att träna/löpa i den låga hastighet som träningen är uppbyggd runt.
Hastigheten ligger strax över den hastighet jag går i när jag går väldigt snabbt.....snubbelhastighet eftersom hjärnan har svårt att få benen att fatta de ska springa isf att gå.

Syftet med laktattesten är att individualisera konditionsträningen genom att veta min laktat (mjölksyra) vid olika pulser samt löphastigheter.
Genom testen får man veta i vilka pulsintervaller träningen skall bedrivas.
Mitt mål (om 10 v.) är att springa milen under 1 tim.

Målet till nästa test är att trycka ner laktatkurvan så att jag har lägre laktat på varje löphastighet samt högerförskjuta kurvan så att den "brantar av"/stiger vid högre löphastighet, vilket gör att jag kan springa fortare under längre tid.

Syftet med den låga hastigheten är att träna den aeroba kapaciteten och vänja kroppen vid långvarigt arbete samt öka dess förmåga att använda fett som bränsle genom ökad blodvolym och mängd röda blodkroppar, fler mitokondrier samt kapillärer och fler långsamma typ-1 muskelfibrer.
En ökad fettförbränning sparar på glykogenet (lagrade kolhydrater) vilket behövs till högintensivt arbete.

Meningen med denna träning är ju att få kroppen att prestera när den verkligen behöver.

Tänket i detta upplägg är så långt från hur jag själv tänker när jag tränar, så det är därför det ska bli så spännande att prova träna på detta sätt.

Kan ju berätta att jag i morse, innan träffen med min PT, var iväg på gymmet för att springa en stund.
Det gick helt åt fanders och jag blev faktiskt ganska rädd.
Tänkte på gårdagens inlägg ang avsaknad av hjärtstartare på stället.
Jag gick lugnt på bandet i 10 min och startade min pulsklocka för att påbörja löpningen.
Kände att mitt hjärta kändes lite "ruschigt", men inte så farligt ändå.
Pulsen visade på 56!! (vilopuls) trots att jag hade gått i 10 min, plus 10 min promenad till gymmet.
Började springa och kände inte av något konstigt.
Slängde ett öga på pulsklockan och såg att den helt plötsligt visade på 208 slag!!!!
Kände då att hjärtat bankade på ganska ordentligt.
Jag kände mig trött/slut, svettig, andfådd men fortsatte ändå.
Pulsen ville inte gå ner, så jag sänkte hastigheten och började gå ist.
Fortfarande en hög puls.
Sänkte hastigheten lite till, och till slut stängde jag av, vågade inte fortsätta längre.
Gick ut i omklädningsrummet och satte mig och vilade, drack lite vatten.
Tog en puls och insåg att den fortfarande var väldigt hög.
Klädde på mig och gick hem, kände mig lite skakig, förmodligen av rädsla för vad som kunde hända.
 Tog en kontrollpuls när jag hade vilat hemma ett tag, och den var mer normal.
Jag får såhär ibland, att hjärtat rusar.
Har varit på ekg och tagit div olika prover, men inga fel hittas.
Men det gör mig rädd 😔

Efter samtal med min PT så bestämde jag att ta det lugnt i helgen, promenad på sin höjd.
Sen får vi väl se hur jag mår på måndag när mitt träningsschema skall påbörjas.
Får väl fundera på om det är läge ett söka läkare igen.

Resten av detta dygn, den vakna tiden, ska jag fortsätta att läsa så min bok tar slut någon gång....nu vill jag byta till en annan 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar