Summa sidvisningar

onsdag 22 februari 2017

Som en käftsmäll 243/365....


I morse, när jag besökte gymmet, så stannade jag till vid anslagstavlan för att se om det fanns någon nyttig information att ta del av, plus att jag läste "kundernas" frågor som hängs upp där efter att personalen har fått dem till sig och läst dem.

En av frågorna, eller rättare sagt svaret på den frågan, fick mig att formligen tappa hakan!!!
Frågan löd: "Har ni någon hjärtstartare, isf var?"
Svaret (käftsmällen) löd: "Nej det har vi inte, och vi planerar inte att införskaffa någon i nuläget.
Om hjärtstopp inträffar så finns en "startare" hos Bodens Kommun (stadshuset) tvärs över gatan.
De har öppet Mån-Fred 8-17."
(Sen stod det även om en app man kunde ladda ner för att få hjälp att göra HLR)

Det som fick min haka att trilla ner, det var svaret som jag tolkade såhär:
"Se till att du inte får hjärtstopp utanför kontorstiden.
Får du det så är det inte säkert att någon kan hjälpa dig!!!
(Läs noga!! Detta är enbart min egen tolkning av det svar som stod på lappen)

Jag blev alldeles kall!!
Vad idiotiskt att skriva ett sådant svar.
Hade säkert gått att formulera på ett annat sätt, men de valde att svara såhär och det kändes helt galet!!

Vem f*n lämnar ett hjärtstopp för att springa tvärs över gatan (OBS respektera kontorstiden!!)
för att hämta hjärtstartaren??
Att ta sig in och ut genom alla passerkortspassager på gymmet,springa tvärs över gatan, in i stadshuset och hela vägen till nya delen, ha turen att få tag på denna "startare", springa hela vägen tillbaka för att till sist använda ditt passerkort genom passagen igen, tar så lång tid att det är lika bra att upplysa "hjärtstoppet" om att det är kört för din del!!!
Dessutom är medelåldern på detta gym väldigt hög, många äldre människor tränar här.
Tänk er själva när de ska ta sig igenom hela denna procedur för att hämta "startaren".
Ja, jag blir bara mer och mer upprörd när jag tänker på svaret på den där lappen 😡

Själv tränar jag för det mesta utanför kontorstiden, oftast är jag dessutom ensam på anläggningen, jag brukar ju träna när de flesta fortfarande ligger och sover.
Tack och lov så är jag utbildad i HLR och kan väl åtminstone påbörja livräddning tills ambulans anländer.
Men om det händer MIG något när jag är på gymmet, finns det då någon där som kan göra det samma för mig eller ska jag försöka anpassa mig till kontorstiden???

Vi får helt enkelt hoppas på att de som är där och tränar har fått utbildning i HLR och kan bortse från denna "startare".

Nåja, vilken tur att jag hade gjort bort min träning och att den gick så bra, hade nog haft svårt att koncentrera mig om jag hade läst brevet först.

"Efter-gymmet-mellis"
(riskakor, jordnötssmör, bananer och mjölk 😋)

Dagens middag blev en "man-tager-vad-man-haver".
(kikärtspasta, kallrökt lax, cremé fraiche)

1 kommentar:

  1. Marvellous capture in the first picture. Bananas and peanut butter... yummy.

    SvaraRadera